🏝 Springbok Travel gaat in verlof van 29/08 - 5/09

Verslag van mijn bezoek aan de MS Rotterdam van Holland American Line ( 08/10/2023)

Soort reis
cruises
Uit het aanbod van
Footprints

Over deze cruises in de kijker

Op 08/10/2023 was ik uitgenodigd door Footprints om met nieuwste schip van Holland American lines te bezoeken te Zeebrugge.
Ms Rotterdam.

Deze keer was ik samen aan boord met de gerenomeerde cruise journalist Patrick Parez welke zijn kennis over cruisen onbeperkt is.
je kan gerust eens naar zijn website gaan parezcruisecommunication.com.

Hierbij zijn verslag van dit bezoek ( hij schrijft nu eenmaal beter dan ik :).

Veel leesplezier

De Rotterdam van Holland America Line beëindigde in het weekend haar zomerseizoen in Noord-Europa. Het vlaggenschip van de rederij vertrok vanuit Nederland via Zeebrugge op de trans-Atlantische oversteek richting Fort Lauderdale. Op een scheepsbezoek in de Vlaamse haven blikte Joeri Vaesen, Business Development Manager Belux, terug op een superjaar en keek hij vooruit naar een hopelijk nog succesvoller seizoen 2024 vanuit Nederland. Bekijk het fotoverslag.

Joeri Vaesen: “De verjonging van onze vloot is de jongste jaren ontiegelijk geweest. De Rotterdam is ons nieuwste schip en gelukkig hebben we dit vaartuig tijdens de zomer fulltime vanuit Nederland. We zijn er heel trots op dat volgend jaar onze twee nieuwste schepen Rotterdam en Nieuw Statendam vanuit Nederland zullen varen. Het vlaggenschip Rotterdam zal vanuit onze geboorteplaats Rotterdam cruisen. De Nieuw Statendam heeft vanuit midden juli Amsterdam als thuishaven. De Nieuw Statendam legt de nadruk op de langere cruises van twee tot drie weken. De Rotterdam verzorgt vooral éénweekse cruises. Die zijn interessant voor gasten die nog niet eerder een cruise hebben gemaakt. Deze mensen ontdekken het cruisen en dat gebeurt dan ook vaak met de HAL vanuit Nederland.”

Het seizoen 2024 start op 21 april met een veertiendaagse retourreis vanuit Rotterdam naar de Canarische Eilanden. Deze nieuwe reis met de Nieuw Statendam is op dit ogenblik al voor 55 procent verkocht. De klassiekers vanuit Nederland zijn ook in 2024 de ‘Noorse Legendes’ en ‘Viking Saga’s’, twee weekcruises naar Noorwegen waarbij de eerste route de nadruk vooral legt op de fjorden en de tweede op de Noorse steden.

“Gasten die al eerder bij ons aan boord waren, maken steeds meer de overstap naar de tweeweekse Noordkaap-reis. Daarnaast is er de tweeweekse cruise naar het Balticum. Sint-Petersburg is er vanzelfsprekend niet meer bij. Die vervangen wij door kleinere plaatsen zoals Aarhus of Visby. Ook een mooie route is de veertiendaagse rond IJsland waarmee we dit jaar heel succesvol zijn geweest. Deze cruises naar Noorwegen, IJsland en Schotland behoren bij de bestgeboekte reizen. Van hieruit gaat het ook steeds langer zoals bijvoorbeeld de 21-daagse Viking-ontdekkingsreis tot in Groenland en de ‘Voyage of the Vikings’ die vanuit Groenland doorvaart tot Canada/New-England.”

Steeds meer Belgen ontdekken HAL

Volgens Joeri Vaesen gaat de verkoop in Vlaanderen zeer goed. “We hebben steeds meer Vlaamse gasten aan boord. De goede keuken en het culinair genieten is voor veel mensen de hoofdreden om met Holland America mee te varen. Daarnaast worden we zeer gewaardeerd vanwege de vertrekken vanuit Nederland en het feit dat we steeds vaker langere routes aanbieden. Dit is een van de lessen uit de pandemietijd dat we de wedstrijd niet zullen winnen met weekcruises. We willen terugkeren naar waar we vooral voor gekend zijn: de bestemmingsspecialist.”

Holland America Line staat voor stijlvolle schepen. Daarom maakte de rederij van de aanloop in Zeebrugge gebruik om de kunstverzameling onder de aandacht te brengen. Dat gebeurde in samenwerking met de Vlaamse Celine Strypsteen van ArtLink die verantwoordelijk was voor de meeste kunst aan boord van de Rotterdam. Het schip telt maar liefst 2.645 kunstwerken met een totale waarde van ruim 4 miljoen euro. De rode draad in de eclectische collectie is de muziek waarbij schilderijen, foto’s en sculpturen de muziek, de dans en de beweging centraal stellen. De blikvanger is ‘Harps’ een 7,5 ton wegende staalstructuur die drie dekken van het atrium overspant.

Dat het product steeds meer Belgen en dan vooral ook nieuwe cruisers lokt, blijkt uit de cijfers van de voorbije zomer. Vaesen: “76 procent van de Belgen die hebben meegevaren waren gasten die voor de eerste keer aan boord kwamen bij Holland America Line. Leuk weetje is dat 80 procent van de Belgen dit jaar een balkonkajuit heeft geboekt. 11 procent verbleef in een suite.” Dat betekent dat maar 9 procent van de Belgen (vooral Vlamingen) opteert voor een binnen- of buitenhut. “In Nederland ligt dat cijfer wat anders, al moet ik toch zeggen dat op onze nieuwe schepen ook meer Nederlanders kiezen voor een balkonhut. Daar schommelt het cijfer rond de 65 procent.”

Ook een opvallend gegeven is dat 80 procent van de Belgen kiest voor de Have it All-formule. Dat betekent dat alle dranken, het internet en één specialiteitenrestaurant per week in de prijs zijn inbegrepen. Op dat ogenblik hoeft tijdens de cruise alleen nog betaald te worden voor de excursies en de fooien. “Hierover kan ik vertellen dat we meer en meer denken aan een standaardpakket waarin ook de fooien zijn inbegrepen. Wellicht zullen we vanaf eind dit jaar alleen nog een Have it All-pakket aanbieden waarin de fooien automatisch zijn inbegrepen”, besluit Joeri.

Deel dit bericht

Bel ons

051 20 50 45

Mail ons

info@springbok-travel.be

Bezoek ons

Koning Albert I-laan 81, 8800 Roeselare

Contact

en openingsuren