🏝 Springbok Travel gaat in verlof van 29/08 - 5/09

Verslag van mijn bezoek aan het Expeditieschip LE COMMANDANT CHARCOT van Ponant ( 28/04 – 29/04)

Uit het aanbod van
Footprints

Over deze cruises in de kijker

Op 28/04 en 29/04 werd ik gevraagd door Ponant hun unieke expeditieschip te bezoeken.
Een 2- daagse die meer of de moeite was.

Het is momenteel het meest vooruitstrevende cruiseschip ter wereld en zit propvol technologie. Het is gebouwd om in de meest extreme omstandigheden te varen en is een pareltje van technologie én luxe. Met slechts 123 kajuiten en suites, allen voorzien van een buitenterras, en een capaciteit van slechts 245 passagiers heb je het gevoel op een luxe privé-jacht te vertoeven. Bij Ponant zijn ze ervan overtuigd dat dit soort kleinschalige ‘boutique’-schepen de toekomst zijn voor een duurzame manier van cruisen. Na de stop in Zeebrugge vaart het schip dezelfde vrijdagavond door naar Brest.

Aandacht voor milieu

Le Commandant Charcot is het eerste passagiersschip uitgerust met hogedruk LNG-membraantanks. Die geven het schip een autonomie op aardgas tot twee en een halve maand. Tegelijk zijn de installaties ontworpen om in de toekomst te kunnen overschakelen op bio-LNG uit de methanisering van biomassa of afval en op een waterstofaandrijving. Dit maakt de weg vrij om de CO2-reductiedoelstellingen van het Akkoord van Parijs te halen.

Het bouwen van een expeditieschip, aangedreven door vloeibaar aardgas, was een gewaagde keuze. In Europa en Noord-Amerika kan het schip zich makkelijk bevoorraden, maar op bestemmingen als Afrika en Zuid-Amerika is dat nog helemaal niet het geval. Bijgevolg zal Le Commandant Charcot deze winter rond de Zuidpool maar tot februari 2022 op LNG kunnen varen. Daarna zijn de gastanks leeg en moet het vaartuig overschakelen op laagzwavelige scheepsdiesel. De beperkte beschikbaarheid van LNG is trouwens een van de redenen waarom andere rederijen nog geen expeditieschepen op vloeibaar aardgas bouwen.

Ponant lost het probleem op met hybride elektrische motoren die zowel op aardgas als diesel kunnen varen. Bovendien wordt de overtollige energie opgeslagen in batterijen. Deze accu’s garanderen de energievoorziening in geval van een stroomonderbreking en fungeren als een bijkomende generator. Ze zorgen voor extra vermogen in bepaalde gebieden en laten toe aan de kade over te schakelen op elektrische stroom. Dit systeem levert een brandstofbesparing van 5 procent op. Daarnaast is Le Commandant Charcot uitgerust om in de havens over te schakelen op walstroom en op die manier de uitstoot van stikstof, fijnstof en zwavel te reduceren. ‘Cold ironing’ veronderstelt evenwel dat de terminals zijn uitgerust met de nodige installaties om de elektrische spanning om te zetten naar de vereiste voltages, wat vandaag niet overal het geval is.

Het classificatieagentschap Bureau Veritas heeft Le Commandant Charcot gecertificeerd als Cleanship. Deze erkenning slaat op de nieuwste groene technologieën aan boord, waaronder afvalrecycling en het beheer van het afvalwater. Een deel van het drinkwater wordt geproduceerd door zeewater te filteren en het vervolgens te bottelen in herbruikbare glazen flessen.

Hoog comfort

Bij het ontwerpen van het schip mochten de ingenieurs evenmin het comfort voor de gasten uit het oog verliezen. Zo moesten bijvoorbeeld het lawaai en de trillingen van de krachtige motoren worden beperkt, terwijl grote ramen en buitendekken de opvarenden moesten toelaten deze ‘once in a lifetime’-bestemmingen intens te beleven.

Deel dit bericht

Bel ons

051 20 50 45

Mail ons

info@springbok-travel.be

Bezoek ons

Koning Albert I-laan 81, 8800 Roeselare

Contact

en openingsuren